Ketogeeninen ruokavalio!

Otetaan heti luulot pois ja aloitetaan ketogeenisella ruokavaliolla! Siis mikä? Olet millä? Mikä ihmeen ketoosi? Miksi? Mitä ketoilu on? Miten se tapahtuu?  Keto? Siis mikä? Siis mitenniin et syö pastaa? Et syö sokeria? Oletko hullu? Syöt pelkkää rasvaa? Eihän tuo voi olla terveellistä? Koska alat syömään normaalisti? Oletko muka loppuelämäsi tuolla?


Niin paljon mielipahaa, kysymyksiä ja vastauksia!


Aloitetaan pohjustamalla asiaa! Olen siis yhdeltä ammatiltani ravintolakokki, joten ravintotietous on tuttua. Olen myös opiskellut erikseen ravintotieteitä, hiilihydraatteja, erikoisruokavalioita ja nyt syventävästi ketogeenista ruokavaliota 


Miksi sitten itse lähdin kokeilemaan ketoilua? No.. Mulla muutama kaveri oli sitä kokeillut ja siitä mulle jutteli.. Aihehan oli tuttua, mutta en sen syvemmin ollut tutustunut muutakuin; kouluaikoina opiskellessa. Mulla on paljon perussairauksia ja pitkän opiskelun (Lue: Kertaus on opintojen äiti) siis lukemisen jälkeen totesin, että kokeillaan. En minä siinä mitään menetä. Olen joskus aiemmin ollut vhh-ruokavaliolla ja varmasti ollut silloinkin ketoosissa. Olen myös joskus ennen tätä muutamia viikkoja ketoillut ja myös tietämättäni ollut ketoosissa, niinkuin 80% meistä muistakin. 


Mikä se sitten niinsanotusti pähkinänkuoressa on?


-Hiilarit 20-50g/pv

-Makrot; Rasvaa 65-85% Hiilihydraatteja 5% Proteiinia 15-30%

-Ketoosi syvenee n. 3 viikossa jonka jälkeen rasvojen käytön tehostuttua ketoaineiden määrä/tuotanto laskee 

-Paljon terveyshyötyjä mm; kehon yleinen tulehdustila laskee, parantaa unenlaatua. Käytetään myös vaikean epilepsian hoidossa.

-Polttoaineena toimii rasva. Vähentää paljon näläntunnetta.

-Ei sokeria, ei viljoja, ei valmisruokia = todella prosessoidut ruuat! E-koodit

-Mm; vihreitä maanpäällä kasvavia kasviksia, lihaa/kalaa/kanaa/juustoja, voita, kermaa, MCT-öljyä , karpryylihappoa & kookosöljyä 

-On gluteeniton ja sokeriton. Mahdollista toteuttaa myös maidottomana. 

-Suosittelen lämpimästi kaikille, mutta jos sinulla on perussairauksia kuten minulla. Juttele ensin lääkärisi kanssa!


No. Itsehän olen nyt jo yli vuoden ketoillut, Olen tehnyt muutaman keto-oppaan, suunnitellut yli 300 ruokavalioon sopivaa reseptiä = ruokia & leivonnaisia. Jos nämä kiinnostavat sinua suosittelen ottamaan seurantaan Keto w/Minna instagramin puolella.

No mitä apua olen tästä saanut?

Alku oli todella todella hankala tuntui siltä, että mitään ei tapahdu? Tosin minä en missään vaiheessa ketoilun avulla ole laihduttanut. En ole syönyt alle kulutuksen vaan olen syönyt normaalisti tai jopa + kaloreita. Mulla on esimerkiksi aineenvaihdunnan häiriö, mihin olen syönyt lääkkeitä. Odotukset olivat kovat, kun luin hyötyjä ja ihmisten omia kokemuksia ja tarinoita.. Täytyyhän se myöntää, että olihan se helvetin turhauttavaa kun mitään ei meinannut alkuun tapahtua..  mulla ei edes tippunut paino eikä nesteet lähteneet liikkeelle.

Mulla tämä otti aikaa 3-4 kk sitten jotain vain tapahtui. Mun aineenvaihdunta alkoi toimia ja sain jätettyä lääkityksen pois. Lääkityksen mitä olin syönyt jo vuosia.  Siinä vaiheessa VASTA myös painoa tippui n.4kg mitkä olivat nesteitä. Cm toki oli lähtenyt alusta asti, mutta paino junnasi.. Toki olihan mun unenlaatukin alkanut parantua ja ensimmäisiä kertoja vuosiin nukuin syvää unta ja kokonaisia öitä niin, että nukuin koko yön. Tästähän aloin saamaan lisää buustia! Olin todella todella paljon energisempi ja tuntui, että stressikin alkoi kadota kun oikeasti ensimmäisiä kertoja vuosiin.. varmaan siis yli 10vuoteen aloin nukkumaan öitäni niin, että en enää herännyt ja valvonut - herännyt ja valvonut VAAN nukuin kokonaisen yön ilman heräämistä ja niin, että heräsin aamulla todella energisenä! Ja tämähän olikin sitten vasta kaiken alkua!

Mulla ei ole ikinä todettu gluteeni allergioita eikä mitään vilja-allergioita eikä yliherkkyyttä hiilihydraateille tmv. Kuitenkin aina kun söin jotain tosi hiilihydraattipitoista mun maha turposi kuin ilmapallo. Se ei ollut kipeä, vain turposi. Tiedä sitten johtuiko korkeasta hh pitoisuudesta? Koska esimerkiksi peruna teki tämän myös. Eli oli tuote sitte gluteeniton tai tuote missä oli gluteenia turposi vatsani. Ja tämä kaikki katosi ketoilun myötä. Nyt tosiaan syön tuotteita missä ei ole korkea hh pitoisuus enkä syö viljoja.. 

Astmasta & allergioista en osaa sanoa. Olin näiden osalta leikkauksessä kesällä. Mutta uskon kyllä, että ketoilu on auttanut näihinkin. Koska laskeehan ketoilu yleisesti koko kropan tulehdustilaa. Ainoa mihin en ole saanut apua on reumani, mihin käytän edelleen lääkkeitä. Minulla on siis reuma ja muuta rakenteellista vikaa polvissa. Eli ei se ketoosi mitään proteeseja kuitenkaan tee! Apua on kuitenkin löytynyt myös kilpirauhasen vajaatoimintaan. Tämä on kyllä jännä aiheena kuin myös sairautena. Minulla on nyt vuodessa voitu vähentää lääkitystä puolella, tosin ketoilun aikana ainakin minulla arvot heitelleet jonkin verran. Minulta mitataann myös T3 arvo aina TSH sekä T4V:n lisäksi. T3 on se arvo mitä kannattaa eniten ketoillessa seurata ettei mennä liikatoiminnan puolelle.. 

"Kilpirauhasen tuottamat kilpirauhashormonit ovat tyroksiini (T4) ja trijodityroniini (T3). Numero kirjainmerkinnän perässä merkitsee jodiatomien määrää molekyylissä.

Vapaa trijodityroniini on se osa trijodityroniinista, joka ei ole sitoutunut kantajaproteiineihin. Vain pieni osa aineesta kiertää verenkierrossa vapaasti.

Trijodityroniinilla on merkittävä osa elimistön aineenvaihdunnassa. Se on tärkein kilpirauhashormonivaikutusten välittäjä.

Tyroksiini eli T4-hormoni muuttuu trijodityroniiniksi dejodinaatiossa jolloin T4 molekyylistä poistuu yksi jodiatomi (T4 -> T3).

Tietyissä kilpirauhasen liikatoiminnan muodoissa T3:n tuotanto lisääntyy merkittävästi."

Kilpirauhasenvajaatoiminnan vuoksi alun hiilarimäärän 20g/vrk nykyään menen siellä 35-55g/vrk. Kaikki nämä asiat ovat yksilöllisiä, mutta minun kilpirauhaseni voi paremmin kun saan vähän enemmän hiilihydraatteja. Tosin kyllä välillä on päiviä kun hiilarit voivat silti olla alle 20g/vrk. Koska ketoilu on myös minulla jo elämäntapa niin olen myös kokeillut paljonko kroppani sietää hiilihydraatteja. Kroppani sietää n.60-70g/vrk. En kuitenkaan niin paljoa syö, ehkä silloin jos herkuttelen.

Mihis lopputulemaan olen sitten tullut? Voin paljon paremmin, ei turvota, ei kiristä, olen saanut vähennettyä lääkityksiä, nukun paremmin jne.. Niin ei. En ole lopettamassa ketoilua. Minun on parempi näin. Välillä ehkä otan vähän rennommin vhh tyyliin ja kyllä käytän makeutusaineita ja light tuotteita. Sukraloosi ja aspartaami eivät tiputa minua ainakaan ketoosista. Mutta jokaisen kroppa on erilainen. Ketoilua on cleania ja dirtya. Noudattakoon jokaikinen ketoilua miten itse parhaaksi näkee, sekä mikä on parhain tapa omalle kropalle!

Minusta myös nämä;

 "Mitenniin et syö pastaa?", "Miten pystyt olla syömättä pastaa?" ,"Mikä sua vaivaa kun et syö spagettia?"

Nämä kommentit ovat saanet minut myös ajattelemaan asiaa toiselta kannalta. Tai siis minustahan tämä on täysin psykologinen juttu. Pään sisällä oleva asia ja pinttymä. Jos nyt ihan tosiaan mietitään, että söisit pelkkää pastaa? Pelkkää pastaa, ilman kastiketta? Eihän se pelkkä pasta MAISTU MILTÄÄN! Sehän on vain vatsantäytettä. Eikö?

No teeppä kesäkurpitsasta pastan näköistä pastaa, kastike on samanlainen kuin ennenkin.. sekoitat nämä.. Kun se kesäkurpitsa pasta on samannäköistä ja koostumuskin suht sama, niin minusta eroa ei edes huomaa? Ja näin pystytään myös huijaamaan mieltä? Kunhan on ne 2 koostumusta ja kastike ja pasta ovat tietyn mallisia ja näköisiä. Ei minusta eroa edes huomaa. Paitsi kesäkurpitsa pasta on minusta maittavampaa. Se ei toki "normaalissa" ruokavaliossa täytä vatsaa samalla tavalla kun hiilaripommi=pasta. Mutta sitähän voi sitten syödä vähän enemmän! Väitänkin jos tehtäisiin sokkotesti ei eroa huomaisi. 

Olisikohan siinä sitten jo riittävästi juttua ketoilusta? Jäikö jotain mielenpäälle? Mihin haluaisit vastauksia lisää? Faktahan on se, että täällä blogin puolella tullaan törmäämään jatkossakin ketojuttuihin. Tosin enemmän jos asia kiinnostaa kannattaa ottaa instagrami seurantaan! 

Viimeisenä, muttei vähäisempänä. Niin kyllä! Suosittelen ketoilua todella lämmöllä!


-Minna


Kommentit

Suositut tekstit