Kun Instagram jäädytetään. Mitä tehdä?

On ihan tavallinen tiistai..teen ihan rauhassa töitä ja meinaan ladata instagramiin kivan ystävänpäivä kuvan ja viimeistelen myös ennen julkaisemista mun yhteistyö julkaisua.... niin onhan tänään ystävänpäivä! 

Yhtäkkiä instan näytöllä komeilee "Tilisi jäädytettiin 14. helmikuuta 2023"

kyllä, luit oikein. Sinulla on 30 päivää aikaa ilmoittaa olevasi eri mieltä tästä päätöksestä. Näin kertoo instagramin info, jonka alla vielä kerrotaan, että "Mitä tämä tarkoittaa?" 

-Tilisi ei noudata yhteisösääntöjämme

-Jos emme pysty vahvistamaan tiliäsi, se poistetaan pysyvästi kokonaan

-Tämä tili ei näy instagram-käyttäjille tällä hetkellä etkä voi käyttää sitä

No siis luojan kiitos en ole missään vaiheessa rikkonut sääntöjä tai tehnyt mitään väärää joten oon asian suhteen aika rauhallisin ja luottavaisin mielin! Joten toivotaan, että tämä on 100% aiheeton ja tili palautuu nopeasti. Onhan se mun elannon lähde ja apua hei mitä muistoja siellä! No tietenkin olen erimieltä, instagram pyytää lähettämään muutamia tunnistetietoja tämän jälkeen.

Siis kyllä tää iski ku salama kirkkaalta taivaalta.. Instassa on kaikki mun reseptit ja keto jutut mitkä ovat niinsanotusti valmista materiaalia. Pilvestä löytyy editoimattomat videot, ilman ääntä tai tekstitystä eli miljoonat otot ja uusinnat  ja mun reseptivihosta löytyy noin 300 reseptiä mitä on kirjotettu sinne tänne ja tonne ja osassa on vain määrät, ei itse ohjetta tai edes ohjeen/reseptin nimeä.. sinnekkö meni vuosien työ? 

Mites sitten yhteistyöt, osa yhteistöistä on sellaisia, että julkaisut pitää olla näkyvissä tietyn aikaa.. saanko tästä nyt sopimussakkoa? Mites sitten tulevat yhteistyöt? Ne mihin olen kuvannut ja tehnyt jo sisällöt ja ovat ne vain julkaisua vaille valmiit. Eihän sekään ole ok, että olen tehnyt kovan työn ja mitä jos minulle ei maksetakaan kun ei ole alustaa mikä tavottaisi sovitut segmentit ja minne julkaista.. PANIIKKI.

Puhumattakaan lukuisista muistoista, kuvista & videoista. Matkat, Ystävät, Koirat jne... ja kaikki ne seuraajat ja ketä olen itse seurannut ja kenestä inspiroitunut.. Vuosien työ vain katosi.. KAMALAA

Puhumattakaan vinkeistä ja avusta mitä instasta voi saada teiltä muilta inspiraation lisäksi ja mitä pystyn itse ehkä teille antamaan. Tietenkin myös kaikki työmahdollisuudet, uudet tuttavuudet ja siihen johtavat ystävyys-suhteet! 

Tätä kaikkea sosiaalinen media ja tässä tapauksessa instagram mulle antaa: Se työllistää mua ja toimii yhtenä mun työalustana ja näin ollen se on some alustoista yksi mun tärkein tulon lähde, saan jakaa teille inspiraatiota, reseptejä, vinkkejä ja apua tarvittaessa sekä saan näitä samoja asioita teiltä takaisin. Mm: Rakastan katsoa kauniita kuvia, saan asu-inspiraatiota, saan vinkkejä uusista tuotteista ja niiden testaus kokemuksista, löydän itsekin uusia reseptejä, saan infoa ja tutkimustuloksia työhöni liittyen, voin kommunikoida mun asiakkaiden ja ystävien kanssa. Voin löytää niksejä ja DIY vinkkejä, verkostoidun siis lista on loputon. Olen saanut tätä kautta paljon uusia kontakteja, ystäviä sekä töitä. Saan olla just sellainen kun oon ja nautin siitä mitä teen. Instagram antaa mahdollisuuksia. No mutta tää on mun mielipide. Jollekkin se on harrastus jollekkin vaan Some ja jollekkin jotain muuta joten älä oikeesti arvostele toisia 

” miten tämä otetaan nyt liian raskaasti kun tä on vaan some”

Se on paljon muutakin.

Palataan takaisin itse aiheeseen ja miten tätä lähdetään selvittämään! Ennen tätä mun tilin jäädytystä niin sanotaan että n. 15 mun tutulla on myös tilit jäädytetty, osa odottanut tiliä takaisin 2-5päivää ja osa melkein 3-5kk.. Mietin vain jos tiliä tulee odottaa esimerkiksi 5kk takaisin niin kuka tai ketä korvaa 5 kk tulomenetykset? 

Laitoin viestiä heti niille kenen tili jäädytetty ja vinkit kehiin! Mikäli sulla ei ole yritystili ja IG synkattu yhteen Facebookin kanssa, suosittelen tekemään tämän heti! Koska tälläisessä tilanteessa saat heti asiat rullaamaan. (Joissain tapauksissa ei ollut Business suite sovellusta ollenkaan käytössä eikä IG yritystiliä oltu synkattu Facebookin kanssa. Eli tehty Facebookiin omaa yritystiliä installe mitkä voivat yhdistää. Eli tulee sulla olla tämä sovellus ja Facebookissa myös yritys-sivut mitkä synkattu sun IG yritysprofiilin kanssa 😅)Mikäli näin ei ole, tulee sinun ensin ladatta sovellukset ja luoda sinne mainos, mitä Facebook alkaa mainostamaan ja siten siitä menee vielä päiviä ennenkuin tukikeskuksen chat sinulle aukeaa (Näin mulle kerrottiin) mutta lähtökohtaisesti jos sulla on Facebookissa myös mainos-sivu mikä yhdistetty sun IG profiiliin niin tili palautui todella nopeasti! Jos tätä ei ollut  niin _oletan_ että IG katsoo tämän ”tavalliseksi” profiiliksi ja näin ollen jos vetoat työntekemiseen he eivät ota asiaa niin tosissaan. Mut who knows?

Sitten asiaan!

1. IG tili kannattaa olla yhteydessä Facebookiin ja, että ne on synkronoitu keskenään ja että oot kirjautunut Business site ja Ad's manager=mainosten hallinta sovelluksiin. Nää on siis muutenkin tosi hyödylliset. Näistä pystyt myös seuraamaan tilastoja, ajastamaan julkaisuja sekä jos käytät maksettua mainontaa näät vielä niiden tulokset. Tarvitset nämä jatkaaksesi! Eli lataa nämä! Jos et ole ikinä tehnyt mainosta etkä saa alla mainittuja kohtia auki niin tee Ad’s managerin kautta vaikka 0,01€ arvoinen mainos niin 24h sisällä sinulla pitäisi olla nämä yhteydenotot auki. 

En voi tarpeeksi painottaa sitä, että nämä tulee olla Synkattu keskenään ja sulla TULEE OLLA nämä sovellukset 

2. Avaa yllämainittu sovellus ja sieltä Ohje- ja tukikeskus

3. Rullaa sivu alas ja paina kohtaa "ota yhteyttä tukeen"

4. Rullaa vähän lisää ja paina kohtaa "ota yhteyttä mainostamisen tukeen"

5. Täältä voit valita ongelman, mitä tiliä se koskee ja jättää viestin englanniksi

6. Mulla ainakin aukesi heti Facebookin messengeriin keskustelu johon liittyi Metan asiakaspalvelija

7. Hän aloitti tapauksen käsittelyn heti ja lupasi nopeuttaa sitä, kyseli hän muutamia kysymyksiä ja sitte ottivat puhelinnumeroni ja soittivat minulle (Puhelu tulee ulkomailta, mutta kun tiedät odottavasi sellaista niin vastaa!) valitettavasti en kuullut mitään kun vastasin niin uutta viestiä vaan perään! Tais olla huono yhteys

8. Kohta5. Eli sivusto mistä valikoisin ongelman ja jätin viestin niin täältä pystyt seuraamaan tilannetta. Sivulla näkyy kohdat. 1.Saapunut 2.Käynnissä 3.Valmis. Messenger keskustelun jälkeen mulla vaihtui tila tuohon käynnissä. Kaikki tää tapahtui mulla n. tunnissa

9. Nyt sitten odotellaan ja seurataan tilannetta (Lue: Kirjoitan tätä nyt 14.2 illalla ja tapahtumasta on mennyt 5 tuntia)

10. Tänään aamusta 15.2 koitin kirjautua, edelleen suljettu mutta kun avasin ”ongelman” luki siellä ”valmis” yritin kirjautua tililleni, mutta en päässyt.

11. Metalle uutta viestiä ja piti aloittaa uusi ”case” muutama min ja Messenger keskustelu oli vireillä. Kerroin, että olen yhteydessä tämän mun aiemman case numeron kanssa, että mulla näkyy tilana; valmis - vaikka en pääse kirjautumaan mun tilille. Kerroin myös, kenen kanssa aiempana iltana kommunikoin ja miten puheluista ei kuulunut mitään. No tämä asiakaspalvelija sanoi, että soittaa mulle nyt uudestaan ja pitää chätin niin kauan auki, että saadaan puhelu toiminaan. Hän kertoi kuka on ja mistä soittaa ja kysyi että mitä puhuimme messengerissä. Paljon tuli sellaista ”ymmärrätkö nyt” ja ”oletko samaa mieltä”  ja ”olet nyt ymmärtänyt kaiken” mihin vastasin koko ajan vaan ”yes” (Nyt pelkään, että joku huijaus puhelu ja oon myynyt mun maksan ja munuaiset ja saan jonkun jäätävän laskun😅 palaan tähän myöhemmin jos jotain ilmenee) puhelun aikana hän myös kertoi, että tullut uusi joku info asiaan liittyen ja hän uskoo, että asian selvitykseen menee 2-7 Pv. Että ollaan tehty kaikki voitavamme. Että nyt odotellaan ja jos jotain tulee hän soittaa uudestaan ja jos en vastaa laittaa sähköpostia.

12. Puhelu loppui. Tästä n. 10-15 min sain sähköpostia, että mun tili on jäädytetty ”by mistake”

Jäin pohtimaan kyllä, kun ennen puhelua jo mulla luki, että tapaus valmis. Että aukesiko mun tili viiveellä ja sain sen sähköpostin viiveellä vai oliko puhelusta jotain apua? Tästä on nyt meinaan 3h aikaa ja tuo metan aspa on soittanut mulle nyt 5x sen jälkeen. Mutta en uskalla enää vastata ja luotan siihen, että sieltä tulee sitten sitä sähköpostia! (16.2.2023 sähköposti saapunut ja all good! Olisi halunnut puhelimitse vain kertoa, että tili palautettu! Ihan superia aspaa!)

Syitä IG tilin jäädytykseen ja tarkistukseen:

-Tekijänoikeusrikkomukset

-Ostetut seuraajat & tykkäykset

-Kokoaikaiset ilmoitukset julkaisujen ilmiannoista/tilin ilmiannoista(Vaatii viikottaista aktiivisuutta näiltä ilmiantajilta)

-Sääntörikkomukset mm: väkivalta, rasismi, alastomuus, päihteet jne

-Kolmansien osapuolien sovellukset jotka kalastelee instagramilta tietoja mm: Seuraaja sovellukset

-Yhteistyö alustojen omat algoritmi/datan seuraus sivut mitkä on linkitetty sun IG profiilin

-Algoritmi piikit ja outo erilainen käyttäytymismalli äkillisesti

-Kaappausyritykset

-Vahingossa

Tälläisiä syitä olen itse huomioinut tai sitten näistä kerrottiin. Näistä ainut mulla on tuo yhteistyö alustojen omat datan seuraus sivut minne oon linkittänyt mun IG. En haluaisi kuitenkaan uskoa, että tämä vaikuttaa asiaan tai olisi sääntörikkomus. Jäin kuitenkin tätä pohtimaan ja päätin etten nyt ainakaan hetkeen kirjaudu niihin takaisin vaan lähetä datat itse! Itse lisäsin listaan tuo vahingossa, koska se oli mun profiilin poiston syy!

Mun vinkit valitukseen:

-Vankat perusteet

-Teitittele ja ole mukava/kohtelias

-Lähetä kuvakaappauksia

-Väitän myös, että se IG & Facebook sivut ja ne yhteydessä = Business site nopeuttaa tätä, koska silloin meta myös tiedostaa, että okei tä on varmasti työ profiili

Sitten ei muutakun odottelemaan! Oman tilin palautukseen menikin alle 24H ja nyt oonkin suurinpiirtein kopsannut ja tallentanut kaiken pilveen! Mikäli jäit vielä jotain pohtimaan niin mulle saa aina laittaa viestiä niin autan enemmän kun mielelläni. Löydät mut instasta @minnavuorinen 

En voi luvata, että tilisi aukeaa näillä tiedoilla heti! En voi tietää tilisi jäädytyksen syytä! Omani oli vahinko ja se korjattiin nopeasti! Itse en siis ehtinyt sen enempää panikoimaan! Myöskin tilin jäädytyksen syy varmasti vaikuttaa käsittelyyn ja myöskin se, että kuinka nopeasti saat jonkun aspan kiinni!


-Minna

Kommentit

  1. Mari tässä moikka! Nyt kävi niin että mun IG jäädytettiin.... muistin että olit just tehnyt tän postauksen! Hei tarkennus tohon 2 kohtaan että mistä avasit tuon ohje-ja tukikeskuksen? Mulla on IG ainakin meinaa ns ihan tyhjä sen jälkeen kun IGlle raportoin ongelman ja lähetin niille selfien ajokortin kera. Kiitos superisti avusta ihana<3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Moi Mari! Eli nää tehdään tuolla 1. kohdan sovellusten avulla! Ei Instagramin kautta :)

      Poista

Lähetä kommentti

Suositut tekstit